De inzet van de slag bij Gallipoli was de vrije
doorgang door de Dardanellen, de 1350 tot 7500 m brede, 60 km lange
en 50 tot 100 m diepe zeestraat tussen de Egeïsche Zee en de Zee van
Marmara. Door de grote toevloed van water uit de
Zwarte Zee heeft de Çanakkaie
Bogazi, zoals deze zeestraat in het Turks heet, een zeer sterke
stroming van ruim 8 km per uur. Desondanks verhaalt een romantische
legende van de jongeling Leander, die elke nacht heen en weer zwom
naar zijn verboden geliefde Hero, totdat hij uiteindelijk door de
woeste stroom werd weggesleurd. Een andere beroemde zwemmer was de
Engelse dichter Lord Byron, die de oversteek in 1810 maakte. Ook de
meeste schepen trekken in de nacht door de Dardanellen. De straffe
wind uit het noordoosten is dan meestal gaan liggen.
Twee miljoen jaar geleden lag op de plaats van de zeestraat een
rivierdal, dat door de benedenwaartse krachten die ook
verantwoordelijk waren voor de vorming van de Zee van Marmara door
zout water werd overspoeld in het Pleistoceen (600.000 tot 10.000
jaar geleden). Aan de oeverterrassen kunt u nog zien dat het water
tijdens de perioden tussen de ijs- tijden hoger heeft gestaan dan
het huidige peil.
Al ver voor de slag bij Gallipoli speelde de waterweg een
belangrijke rol in de geschiedenis. In de Oudheid, toen het
schiereiland Gelibolu nog bekend stond als de Thracische Chersonesus
was zij reeds vele malen inzet van de strijd tussen de Grieken en de
Perzen. De Perzische koning Xerxes liet in 480 v. Chr. zelfs een
schipbrug bouwen over de zeestraat. De naam Dardanellen is
waarschijnlijk afgeleid van de 'Dardanen', een Griekse stam die
ongeveer 4000 jaar geleden de oevers bewoonde. De Grieken noemden
het water de 'Hellespont': Helle, dochter van de wolkengodin Nephele
(nevel), zou hierop de vlucht voor haar boze stiefmoeder van haar
goudgevleugelde ram zijn gevallen, waarna zij in zee stortte. De
Dardanellen waren ook van groot belang bij de verovering van het
Byzantijnse Rijk door de Osmanen. Gelibolu was in 1356 de eerste
Europese plaats die in bezit werd genomen door sultan Murat I. Bij
de zuidpunt van het schiereiland werd in 1463 onder Mehmet de
Veroveraar aan beide kanten van het water een groot fort gebouwd.
Vele eeuwen lang hebben die verdedigingswerken de waterweg
afgesloten voor vijandelijke schepen. Bij Çanakkale ligt de
Sultaniye Kale (Slot van de Sultan); het fort aan de andere zijde
wordt KUit Bahir (Sleutel van de Zee) genoemd. Alleen tijdens de
Krimoorlog (1853-'56) wisten de Russen even bezit te nemen van de
waterweg. Sinds 1936 hebben oorlogsschepen van alle naties vrije
doorvaart na aanmelding bij de Turkse autoriteiten.
Een autoveerdienst verzorgt een regelmatige verbinding tussen
Gelibolu en Lapseki aan de Aziatische zijde van de Dardanellen.
Vanuit Eceab in het zuiden van het schiereiland, vertrekt een nog
frequenter (ongeveer elk uur) varend autoveer over hetzelfde water
naar Çanakkale. Bij Eceabat bevindt zich bovendien één van de vele
Atatürk musea van Turkije.
Weinig herinnert in de omgeving van Gelibolu nog aan de enorme
strijd die in WO I op het schiereiland werd geleverd. Vanaf april
1915 zetten Franse en Britse oorlogsschepen hier verschillende malen
troepen aan land. Deze moesten de Turkse forten veroveren en de
Dardanellen vrijmaken voor een geallieerde doorvaart om zo een
verbinding tot stand te brengen met de Russische vloot in de Zwarte
Zee. De Turken wisten, gesteund door hun bondgenoot Duitsland, de
forten echter te behouden. Toen de geallieerden zich in januari 1916
moesten terugtrekken hadden vele duizenden soldaten aan beide zijden
het leven gelaten. De mislukte militaire operatie, die de
geschiedenis is ingegaan als de 'Dardanellen campagne', kostte
Winston Churchill zijn baan als First Lord of the Admiralty. Beter
liep de strijd af voor
Mustafa Kemal Atatürk, vóór de
slag nog een onbetekenende officier in het Turkse leger. Onder een
Duitse legeraanvoerder wist hij tijdens de slag uit te groeien tot
een nationale held. Met veel inzicht interpreteerde Kemal de
geallieerde aanvalstactiek, waardoor hij met zijn divisie op het
juiste moment op de juiste plaats was. Op wonderbaarlijke wijze wist
hij bovendien, geplaagd door aanvallen van malaria, verschillende
aanslagen te overleven: een granaatscherf die op het punt stond zijn
hart te doorboren, werd zelfs tegengehouden door zijn zakhorloge;
het klokje wordt nu nog bewaard in het marinemuseum van Çanakkale
aan de andere kant van de Dardanellen.
Een niet ver van Gelibolu gelegen deel van het slagveld is ingericht
als nationaal park.
|